Winterbach, Saksa – 2. maaliskuuta 2020 – Uuden Mauritius Metro Express ’ kevytraidelinjan rakentaja valitsi huoltovapaan ja kompaktin Pfisterer TENSOREXC+ -jousikiristysjärjestelmän, joka toimii luotettavasti myös tällä ilmaston kannalta hankalalla alueella.
Lämpötilan aiheuttamien ajojohtimen pituuden muutosten luotettava kompensointi on perusedellytys rautatieliikenteen pitkän aikavälin sujuvuudelle. Linjan ensimmäinen osuus avattiin virallisesti joulukuussa 2019.
Uuden Mauritius Metro Express -kevytraidelinjan ensimmäisen 13 kilometrin osuuden käyttöönotto aloittaa uuden julkisen liikenteen aikakauden Intian valtamerellä sijaitsevassa saarivaltiossa, jonka edellinen matkustajia palvellut rautatielinja lopetettiin vuonna 1964. Uuden 26 km pitkän kevytraidelinjan rakentaminen aloitettiin vuonna 2017 tarkoituksena yhdistää tiheään asuttu Port Louisin pääkaupunkialue Rose Hillin, Quatre Bornesin, Vacoasin ja Curepipen kaupunkeihin. Pohjois-eteläsuunnassa kulkevan reitin nyt valmistunut osuus ulottuu pääkaupungista Rose Hilliin, ja siinä on yhdeksän pysäkkiä. Jälkimmäisen, Curepipeen jatkuvan rataosuuden on määrä valmistua vuonna 2021, jolloin reitti pitenee 10 pysäkillä. Linjan päivittäisen käyttäjämäärän odotetaan olevan noin 55 000.
Vaatimuksena pitkä käyttöikä ja suolaveden kestävyys
Sopimus linjan rakentamisesta ja käyttöönotosta annettiin intialaiselle Larsen & Toubrolle. Yhtiön suunnittelijat olivat tutustuneet innovatiivisen TENSOREX C+ -jousikiristysjärjestelmään Mumbaissa, Intiassa ja vakuuttuneet sen hyödyistä. ”Etsimme parasta mahdollista teknistä ratkaisua uudelle rautatielinjalle”, sanoo Pfistererin rautatietoimintojen myyntijohtaja Stuart Woodsell. ”Mauritiuksen ilmasto asettaa tiettyjä teknisiä haasteita, jotka voidaan saada helposti hallintaan TENSOREX C+ -ratkaisulla. Siksi Larsen & Toubro lähestyi meitä jo varhaisessa vaiheessa keskustellakseen mahdollisuudesta käyttää järjestelmäämme.”
Mauritiuksella rannikon läheisyys ja noin 80 prosentin suhteellinen kosteus asettavat tiukat vaatimukset jousikiristysjärjestelmän teräsosille, joiden täytyy kestää suolavettä ja ruostetta erittäin hyvin. ”Olemme törmänneet tähän vaatimukseen myös muilla alueilla eri puolilla maailmaa ja pystymme varmistamaan, että tuotteemme täyttävät sen”, sanoo Pfistererin rautatietoimintojen kaupallinen myyntipäällikkö Rob Renshaw. ”TENSOREX C+ -järjestelmän hyödyt näkyvät erityisesti pitkän aikavälin käytössä. Huoltovapaalla kiristysjärjestelmällämme on ankarimmassakin meri-ilmassa 30–40 vuoden käyttöikä.” Pfistererin tiimi oli myös tukena teknisessä suunnittelussa sekä toimitti pääteliitäntöjen liittimet, puristimet ja pienet teräsosat, jotka oli räätälöity asiakkaan tarpeiden mukaan. Lisäksi Pfisterer koulutti asentajat paikan päällä tuotteiden turvalliseen käsittelyyn ja valvoi alkuasennusta.
Huoltovapaa, tilaa säästävä ja helposti asennettava
Sähköistettyjen rautateiden ajojohtimien kiristysjärjestelmänä TENSOREX C+ varmistaa, että kiristetyt johdot ja ajojohtimet pysyvät halutulla korkeudella silloinkin, kun lämpötila vaikuttaa niiden pituuteen. Tämä luotettava kompensaatio on perusedellytys rautatieliikenteen sujuvuudelle. Raskaiden ja tilaa vievien betoni- tai teräsrakenteiden sijasta TENSOREX C+ käyttää pienikokoista kierrejousta ja epäkeskolevyä, jotka tuottavat jatkuvasti tarvittavan kiristysvoiman, jolloin painoja ja pylvään kaapeliohjaimia ei tarvita.
TENSOREX C+ toimii ilman voiteluaineita, joten sitä ei tarvitse huoltaa lainkaan koko käyttöiän aikana. Patentoitu järjestelmä toimitetaan asennusvalmiina, ja se voidaan asentaa erittäin nopeasti. Pienen koon ansiosta järjestelmä on helppo asentaa myös tunneleihin. Jos johto katkeaa, järjestelmän voi ottaa uudelleen käyttöön liittämällä siihen yksinkertaisesti uuden johdon.
Linjan nopea laajentaminen suunnitteilla
Pfisterer on toimittanut tähän mennessä Mauritius Metro Expressin kahdelle ensimmäiselle osuudelle 115 kiristysjärjestelmää pylväsasennuskiinnikkeineen ja kaapelinkiinnityssarjoineen. Pfisterer sai sopimuksen
helmikuussa 2019, ensimmäinen toimitus tehtiin kesäkuussa ja testiajot kevytraitiolinjalla voitiin aloittaa jo 3. lokakuuta. Linjan toinen osuus on tarkoitus avata vuonna 2021, ja linjaan suunnitellaan jo jatketta Mauritiuksen lentokentälle.
Suomessa Tensorex C+ on väyläviraston hyväksymä. Tensorexeja on tullaan käyttämään muun muuassa Tampereen raitiotiellä.
Kuvassa Pfistererin ajojohdinteknologiaa asennetaan Mauritius Metro Express -projektiin